Etický kodex úředníků a zaměstnanců veřejné správy
Preambule
Každý úředník a zaměstnanec veřejné správy je povinen při rozhodování dodržovat a ctít zákonnost všech postupů a rovný přístup ke všem fyzickým i právnickým osobám. Smyslem tohoto kodexu je vytvářet, udržovat a prohlubovat důvěru veřejnosti ve veřejnou správu.
Účelem Etického kodexu úředníků a zaměstnanců veřejné správy
(dále jen „Kodex“) je vymezit a podporovat žádoucí standardy chování úředníka a
zaměstnance veřejné správy ve vztahu k veřejnosti a spolupracovníkům.
Úředník a zaměstnanec veřejné správy zachovává věrnost zásadám
práva a spravedlnosti vyplývajícím z evropského kulturního a historického
dědictví, jedná v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody, zachovává úctu a
loajalitu k České republice, jakož i k úřadu a ostatním úředníkům a zaměstnancům veřejné správy.
Článek 1
Zákonnost
(1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy plní úkoly veřejné správy v
souladu s ústavním pořádkem, se zákony a ostatními právními předpisy a s právem
Evropské unie, jakož i s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána.
(2) Při plnění úkolů veřejné správy jedná úředník a zaměstnanec veřejné správy pouze v
rozsahu zákonem svěřené pravomoci orgánu veřejné správy a v souladu s jejím účelem.
Článek 2
Rozhodování
(1) V mezích zákona úředník a zaměstnanec veřejné
správy vždy volí nejvhodnější řešení s ohledem na veřejný zájem a na rozhodné okolnosti konkrétního
případu. Dbá na to, aby rozhodnutí nemohlo být z objektivního hlediska vnímáno jako nespravedlivé.
Do práv osob úředník a zaměstnanec veřejné správy zasahuje jen za podmínek stanovených
zákonem a v nezbytném rozsahu, nutném k
dosažení účelu sledovaného veřejným zájmem, k jehož ochraně mu byla pravomoc
svěřena.
(2) Při volbě nejvhodnějšího postupu úředník a zaměstnanec veřejné správy respektuje v mezích
právních předpisů též koncepce, priority a cíle úřadu,
jeho vnitřní předpisy a pokyny nadřízených vydané v souladu s tímto kodexem.
Článek 3
Profesionalita
(1) Výkon veřejné správy je službou veřejnosti. Úředník a zaměstnanec veřejné správy vykonává
veřejnou správu na vysoké odborné úrovni, kterou si prohlubuje průběžným studiem, s nejvyšší mírou
slušnosti, porozumění a ochoty a bez jakýchkoli předsudků, v souladu se zásadou rovných
příležitostí bez ohledu na barvu pleti, pohlaví, národnost, náboženství, etnickou příslušnost nebo
jiné charakteristiky. Nepřipouští diskriminaci či obtěžování. Za kvalitu své práce a za rozvíjení
svých odborných znalostí je osobně odpovědný a své vzdělání si studiem průběžně prohlubuje.
(2) Úředník a zaměstnanec veřejné správy jedná korektně s ostatními spolupracovníky i se
zaměstnanci jiných orgánů veřejné správy, respektuje
znalosti a zkušenosti svých kolegů i jiných odborníků a účinně je využívá i pro svůj odborný růst.
(3) Ve vztahu k veřejnosti jedná úředník a zaměstnanec veřejné správy s nejvyšší mírou zdvořilosti,
vstřícnosti a ochoty a bez jakýchkoli předsudků.
Článek 4
Nestrannost
(1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy dbá na to, aby jeho rozhodování
bylo objektivní, nestranné a přijaté řešení bylo vždy v souladu s veřejným zájmem. Při rozhodování
nesmí úředník a zaměstnanec veřejné správy preferovat osobní či skupinové zájmy ani se nechat
ovlivnit pozitivními či negativními vztahy ke konkrétním osobám. Úředník a zaměstnanec veřejné
správy se zdrží také všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v nestrannost jeho rozhodování.
(2) Ve shodných nebo podobných případech jedná úředník a zaměstnanec veřejné správy tak, aby
mezi jednotlivými postupy nevznikaly rozdíly, jež není možno odůvodnit objektivními skutečnostmi,
zejména konkrétními okolnostmi daného případu.
(3) Úředník a zaměstnanec veřejné správy vystupuje vůči účastníkům právních vztahů objektivně tak,
aby je neuváděl v omyl o jejich právech a povinnostech, informuje je srozumitelně; veškerá
hodnocení provádí profesionálně, objektivně, bez emocí a bez
sledování osobního prospěchu a v souladu s právem a spravedlností.
Článek 5
Rychlost a efektivita
(1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy vyřizuje pracovní záležitosti zodpovědně, bez zbytečných
průtahů, nejpozději v zákonem stanovených lhůtách.
(2) Při plnění jemu svěřených úkolů postupuje úředník a zaměstnanec tak, aby
stranám ani úřadu nevznikaly zbytečné náklady.
Článek 6
Střet zájmů
(1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy svým jednáním předchází situacím, ve kterých by byl
vystaven možnému střetu svého soukromého zájmu a zastávaného funkčního zařazení. Soukromý
zájem zahrnuje jakoukoliv výhodu pro něj, jeho
rodinu, blízké a příbuzné osoby a právnické nebo fyzické osoby, se kterými měl nebo má obchodní
nebo politické vztahy.
(2) Úředník a zaměstnanec veřejné správy nesmí ohrozit veřejný zájem tím, že se bude odvolávat na
svou pozici nebo funkci ve věcech, které nesouvisejí s plněním jemu svěřených úkolů při výkonu
veřejné správy.
(3) Úředník a zaměstnanec veřejné správy se nezúčastní žádné činnosti,
která se neslučuje s řádným výkonem jeho pracovních povinností nebo tento výkon omezuje.
(4) Pokud si úředník a zaměstnanec veřejné správy není jistý, zda jde o úkony slučitelné s jeho
podílem na výkonu veřejné správy, projedná záležitost se svým nadřízeným.
Článek 7
Korupce
(1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy nesmí při svém rozhodování a v souvislosti s rozhodováním
přijímat ani vyžadovat dary či jiná zvýhodnění
pro sebe nebo někoho jiného, popřípadě jakýmkoli jiným způsobem připustit ovlivnění plnění jemu
svěřených úkolů v oblasti veřejné správy, objektivního hodnocení věci a nestranného rozhodování.
Dary nebo výhody poskytované úředníku a zaměstnanci veřejné správy zaměstnavatelem tímto nejsou
dotčeny.
(2) Úředník a zaměstnanec veřejné správy jedná tak, aby se při plnění jemu svěřených úkolů v
oblasti veřejné správy nedostal do postavení, ve kterém by
byl zavázán nebo se cítil být zavázán oplatit službu či
laskavost, která mu byla prokázána.
(3) Úředník a zaměstnanec veřejné správy se vyvaruje vztahů vzájemné závislosti a nepatřičného
vlivu jiných osob (klientelismus, nepotismus), jež by mohly ohrozit jeho nestrannost.
(4) Jakékoli korupční jednání nebo podezření na takové jednání, o kterém se
úředník a zaměstnanec veřejné správy dozvěděl hodnověrným způsobem, je
úředník a zaměstnanec veřejné správy povinen oznámit svému nadřízenému nebo orgánu
činnému v trestním řízení. Dále je úředník a zaměstnanec veřejné správy povinen bezodkladně oznámit
nabídnutí či získání neoprávněné výhody.
(5) Ve všech případech, kdy by mohla vzniknout pochybnost, zda
úředník a zaměstnanec veřejné správy postupuje v souladu s tímto článkem, informuje úředník a
zaměstnanec veřejné správy svého nadřízeného a postupuje dle jeho pokynů.
Článek 8
Nakládání se svěřenými prostředky
Úředník a zaměstnanec veřejné správy vynakládá, v souladu s právními předpisy, veškeré úsilí, aby
zajistil maximálně efektivní a ekonomické
spravování a využívání finančních zdrojů a zařízení, které mu byly svěřeny, jakož i
služeb, které mu byly poskytnuty. S těmito svěřenými prostředky
nakládá efektivně a hospodárně.
Článek 9
Mlčenlivost
(1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy zachovává mlčenlivost o skutečnostech, které se
dozvěděl v souvislosti s plněním úkolů veřejné správy, jež by mohly poškodit nebo ohrozit činnost
zaměstnavatele. Povinnost mlčenlivosti se nevztahuje na skutečnosti, které zakládají podezření na
korupční jednání.
(2) Úředník a zaměstnanec veřejné správy je povinen zachovat
mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděl při výkonu úřední činnosti, zejména o osobních
údajích nebo utajovaných informacích v rozsahu stanoveném právními předpisy, pokud není této
povinnosti v souladu s právními předpisy zproštěn.
Článek 10
Informování veřejnosti
Každý úředník a zaměstnanec veřejné správy poskytuje při plnění svých úkolů pravdivé a úplné
informace v souladu s právními předpisy. Informace o činnosti orgánu veřejné správy, plnění jeho
funkcí, jakož i další informace určené veřejnosti sděluje za orgán veřejné správy úředník a
zaměstnanec veřejné správy, který je k tomu určen.
Článek 11
Veřejná činnost
(1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy jedná při výkonu veřejné správy politicky nestranným
způsobem. Úředník a zaměstnanec veřejné správy nevykonává veřejnou činnost, která by mohla narušit
důvěru veřejnosti v jeho schopnost nestranně plnit úkoly veřejné správy.
(2) Úředník a zaměstnanec veřejné správy se v soukromém životě vyhýbá takovým činnostem, chování a
jednání, která by mohla snížit důvěru ve veřejnou správu v očích veřejnosti nebo
dokonce zavdat příčinu k ovlivňování úředníka a zaměstnance veřejné
správy. Jedná tak, aby jeho chování přispívalo k dobré pověsti úřadu veřejné správy.
Článek 12
Reprezentace
(1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy užívá v zaměstnání
oděv, který je adekvátní jeho práci a odpovídá vážnosti jeho úřadu.
(2) Úředník a zaměstnanec veřejné správy jedná s každým ohleduplně, způsobem přiměřeným jeho
sociálním schopnostem a komunikačním potřebám, a respektuje jeho individualitu. Veškerá
jednání s dotčenými osobami vede úředník a zaměstnanec
veřejné správy taktně a způsobem, který respektuje důstojnost těchto osob.
(3) Úředník a zaměstnanec veřejné správy svým jednáním a vystupováním podporuje důvěryhodnost a
vážnost úřadu.
Článek 13
Uplatnitelnost a vymahatelnost
Kodex navazuje na základní práva a povinnosti zaměstnanců uvedené v zákoníku práce a
pracovním řádu. Zásadní porušování bude posuzováno jako porušení
zákoníku práce, resp. pracovního řádu se všemi z toho vyplývajícími důsledky.
Článek 14
Závěrečná ustanovení
(1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy dodržuje stanovené etické zásady, aktivně podporuje etické
jednání a podílí se na vytváření protikorupčního prostředí. Uvědomuje si, že selhání jednotlivce v
oblasti etiky má dopad na veřejnou správu jako celek, a proto jde ostatním příkladem.
(2) Poukáže-li úředník a zaměstnanec veřejné správy oprávněně na neetické chování, nebude mít jeho
jednání negativní důsledky v pracovněprávních vztazích.
(3) Respektování zásad etiky je věcí profesionální cti úředníka a zaměstnance veřejné správy. Bez
jejich dodržování a dodržování Kodexu nelze dostát profesionální povinnosti úředníka a zaměstnance
veřejné správy.